Strona główna / Porady techniczne / Pęknięcie tarczy hamulcowej

Pęknięcie tarczy hamulcowej

Pęknięcie tarczy hamulcowej

Dziś z cyklu rozpoznania uszkodzeń: pęknięcie tarczy hamulcowej.

Opis rozpoznania uszkodzeń:

Widoczne na tarczy hamulcowej na powierzchni roboczej pęknięcie promieniowe lub obwodowe. Gdy dojdzie do pęknięcia promieniowanego mogą dobiegać dźwięki od strony koła – drgania, rosną one wraz ze wzrostem prędkości. Dodatkowo odczuwalny może być moment hamowania w postaci pulsujących wibracji.

Przyczyna powstawania uszkodzenia:

Do pęknięć na tarczy może dojść w dwóch możliwościach:
• Różnicy temperatury – podczas gwałtownego hamowania może dojść do różnicy temperatur między tarczą hamulcową, a klockami hamulcowymi. W takim wypadku dochodzi do naprężeń mechanicznych (tz. pęknięcia termiczne).
W wypadku występowania pęknięcia termicznego występuje niebieski nalot w części roboczej tarczy hamulcowej.
• Pęknięcia mechaniczne – podczas dużego obciążenia w chwili hamowania, również może dojść do pęknięcia lub w momencie gdy powierzchnia robocza jest za mała (z racji eksploatacji zbyt cienka) i nie jest wstanie przyjąć obciążeń występujących podczas hamowania.

Wkrótce więcej!