Strona główna / Porady techniczne / Uszkodzenia płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła

Uszkodzenia płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła

Uszkodzenia płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła

Kolejny cykl krótkich porad rozpoznawania uszkodzeń tarc hamulcowych.

Dziś poruszymy temat zanieczyszczenia oraz uszkodzenia lub skorodowania płaszczyzny styku w części mocującej tarczy hamulcowej i piasty koła.

Opis uszkodzenia:
Część mocująca tarczy hamulcowej nie styka się całą wyznaczoną do tego powierzchnią z piastą koła. Widoczne są tylko częściowe miejsca styku obu powierzchni. Jest to najczęstszy błąd montażowy ( niewystarczajace oczyszczenie pisaty koła w miejscu styku z tarczą ham.) i najczęstsza przyczyna powstawania bicia bocznego tarczy hamulcowej.

Objawy i przyczyny powstania uszkodzenia
Zanieczyszczenia, rdza lub uszkodzenia powierzchni styku części mocującej tarczy hamulcowej i piasty powodują, że oś obrotu tarczy hamulcowej nie pokrywa się z osią obrotu piasty koła, a więc może wystąpić za duże bicie osiowe tarczy hamulcowej.

Wraz ze zwiększającą się ilością hamowań:
• rośnie natężenie wyczuwalnych i słyszalnych drgań podczas hamowania;
• zwiększa się nierównomierne zużycie tarczy hamulcowej przez klocki hamulcowe.

Wskazówki
Obie płaszczyzny styku części mocującej tarczy hamulcowej jak i piasty koła, muszą być montowane czyste, oczyszczone z rdzy oraz nie mogą posiadać żadnych uszkodzeń mechanicznych np. śladów uderzeń. Niedupuszczalnym jest również stosowanie różnego radzaju smarów, past itp.na obu powerzchnich styku.

Wkrótce kolejne porady!